Na co koniecznie należy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym? Co będzie miało dla nas tutaj największe znaczenie? Sprawdźmy, o jakie formalności należy zadbać?
Jak wyglądają formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym? Czy bardzo różnią się od tych, które związane są z zakupem mieszkania z rynku pierwotnego? Jak przedstawia się sytuacja, kiedy zakup mieszkania z rynku wtórnego jest na kredyt, a jak, kiedy kupujemy je za gotówkę? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z formalnościami związanymi z zakupem mieszkania na rynku wtórnym, znajdziecie państwo w naszym poniższym artykule.
Przede wszystkim – protokoły odbioru mieszkania
To, na co w pierwszej kolejności musimy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o formalności związane z kupnem nieruchomości na rynku wtórnym, należy podkreślić to, że związane są one z wszelkiego rodzaju protokołami. Warto wspomnieć tutaj chociażby protokół odbioru mieszkania, w którym znajdują się bardzo ważne informacje dla osoby, która zamieszka w mieszkaniu. Przede wszystkim, jeśli chodzi o protokół odbioru mieszkania, to powinny się w nim znaleźć takie informacje jak ilość kompletów kluczy, które sprzedający zostawiają na mieszkaniu do dyspozycji kupującego. Bardzo ważne będzie także to, jak przedstawia się stan liczników na dzień zakupu mieszkania i przekazania kluczy. To także znajdzie się w protokole odbioru mieszkania. To jednak nie jest jedyna formalność, o jaką powinniśmy tutaj zadbać jeśli chodzi o zakup nieruchomości na rynku wtórnym. Co jeszcze będzie miało dla nas tutaj znaczenie?
Po drugie – podatki
Kiedy kupujemy nieruchomość na rynku wtórnym, w odróżnieniu od sytuacji, kiedy nieruchomość kupowana jest na rynku pierwotnym, musimy zadbać o to, aby opłacić niezbędne w tym celu podatki. Pierwszym i w zasadzie najważniejszym z nich, jest podatek od usług cywilnoprawnych. To podatek, który opłacamy i wynosi on zaledwie 2% od wartości naszej zakupionej nieruchomości. Mamy dokładnie 2 tygodnie na zapacanie tego podatku we właściwym dla nas urzędzie skarbowym, od dnia zakupu nieruchomości. Innym podatkiem, który także musimy opłacić, jeśli kupujemy nieruchomość na rynku wtórym, jest tzw. PCC. Ten podatek opłacamy jednak tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy nieruchomość, którą kupujemy posiada hipotekę. Warto jest jednak wiedzieć, jakiego rodzaju podatki musimy opłacić. To z pewnością pozwoli nam uniknąć sytuacji, w której np. otrzymamy karę od urzędu skarbowego.
Do innych formalności związanych z zakupem nieruchomości na rynku wtórym, należą także wszelkiego rodzaju zaświadczenia dotyczące zapłaty np. czynszu za bieżący miesiąc, czy chociażby tego, jak przedstawiają się kwestie związane z opłatami za prąd czy wodę. W momencie, kiedy dokonujemy zakupu nieruchomości na rynku wtórym, warto też zadbać o to, aby zadbać o wypis z księgi wieczystej – właściciele nieruchomości się zmieniają, stąd też i wpis w księdze wieczystej musi ulec zmianie. Spisanie aktu notarialnego czy kwestia umowy kupna sprzedaży, to także formalności związane z zakupem nieruchomości na rynku wtórym. Są tez one jednak właściwe dla nieruchomości z rynku pierwotnego.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej szczegółowych informacji na temat niezbędnych formalności, jakich trzeba dopilnować, zapoznaj się z artykułem Homescanner https://www.homescanner.pl/wiedza/formalnosci-zwiazane-z-kupnem-nieruchomosci-na-rynku-wtornym, który jest ekspertem od badania rynku nieruchomości.